Emotiontelling is het nieuwe storytelling

Emotiontelling is het nieuwe storytelling - Haarlems Teksthuis
Ooit ben je als ondernemer begonnen omdat je een idee had. Dat idee was de oplossing voor een probleem, waar je mensen in je omgeving mee zag worstelen. Om je idee om te zetten in een ondernemersplan, ben je gaan schrijven. Al schrijvend kon je je gedachten over dat idee ordenen. Je werd steeds enthousiaster.

Maar toen je website voor je bedrijf klaar was, liep je vast. Je zag je website als een digitale winkel. ‘Welkom op mijn website’ stond er op je homepage. En ook al was je idee nog zo goed, had je echt een niche te pakken voor een specifieke groep mensen, niemand ging met je in zee.

Emotie als wapen tegen information overload

Wat ging er mis? Je vergat je klanten te verleiden. Ze te prikkelen en ze tot over hun oren verliefd te laten worden op je idee. Inmiddels weet je wel beter.

Je hebt je angst voor zichtbaarheid overwonnen. Je weet dat klanten iets van je kopen omdat ze het je gunnen. Omdat ze zich kunnen identificeren met jou. Je klanten hangen langer rond op je site en vragen zich af hoe jij weet welke problemen ze hebben. Ze willen je dan ook graag betalen voor de oplossing die je hen biedt. En eigenlijk was het simpel. Het enige wat je hoefde te doen was meer emotie toe te voegen.

Want emotie is het meest krachtige wapen tegen information overload (lees: saaie content). Waar je eerst met storytelling je publiek nog kon raken, heb je nu emotiontelling nodig. Dit gaat een stapje verder dan alleen je kernwaarden verpakken in een goed verhaal. Emotiontelling is storytelling anno 2017.

Uh.. Wat is emotiontelling precies?

Emotiontelling is je websitebezoekers laten ‘beleven’ wat jouw product of dienst voor ze kan betekenen. Waarbij je in je copywriting kiest voor emoties die Grote Opwinding veroorzaken.

  Want mensen die volgepompt zitten met adrenaline, zijn geneigd sneller tot aankoop over te gaan.

Hoe zorg je voor emotie in je copywriting?

  1. Zorg voor bewondering en verbazing. Wat mensen voelen bij kunst, natuur of ontdekkingen. Bewondering en verbazing hebben te maken met een gevoel van verrassing, als iets onverwacht is of een mysterie. Neem bijvoorbeeld een compleet ander standpunt in over jouw onderwerp dan collega-ondernemers binnen jouw vakgebied. Laat ook eens je imperfecties zien als ondernemer. Neem jezelf niet al te serieus en durf jezelf af en toe op de hak te nemen.
  2. Zorg voor opschudding. Laat mensen lachen, huilen of hun adem inhouden.
  3. Vertel echte verhalen (het ‘ouderwetse’ storytelling!). Interview andere ondernemers, laat medewerkers aan het woord, vraag klanten hun klantervaring op te schrijven in hun eigen woorden. Bied een kijkje achter de schermen van je bedrijf. Vertel wij jou inspireren in het leven.

Lijkt je dit ingewikkeld? Begin dan met meer enthousiasme te tonen. Schrijf met meer passie. Denk aan de bioloog Freek Vonk, die bijna met z’n tong uit z’n mond kan vertellen over hoe hij een krokodil heeft geaaid.

Onthoud alleen dit:

  • Bij positieve berichten zorgen ontzag, opgewondenheid en plezier voor meer adrenaline en dus meer aandacht. Maar zwakt tevredenheid juist af.
  • Bij negatieve berichten zorgen woede en angst voor meer adrenaline. Wat je met verdriet dan weer niet bereikt.

Belangrijk is dus dat je je richt op gevoelens en niet op het overbrengen van alleen maar informatie. Zorg er in je copywriting en social media content daarom voor dat je niet alleen kenmerken of feiten opsomt, maar dat je ook over de onderliggende emoties schrijft. Pas dan zet je mensen aan tot actie.


P.S. Houd de blogs van Haarlems Teksthuis in de gaten voor meer tips en kennis over emotiontelling. Of beter nog: meld je aan voor mijn mailinglijst, dan hoef je niks te missen.

Vragen over emotiontelling?

Laten we kennismaken! Maak een afspraak voor een vrijblijvende intake met Charlotte den Hartogh, Chief Copywriter en eigenaar van Haarlems Teksthuis.
Delen: Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

Bedrijfsgegevens

Gratis checklist

Gratis checklist met 60 power woorden - Haarlems Teksthuis
Meer kliks en klanten via je website?
Krijg direct toegang tot de 60 meest effectieve power woorden, die instinctief aanzetten tot lezen, klikken en kopen.