Hoe zorg je voor meer klantenbinding

Hoe zorg je voor meer klantenbinding - Haarlems Teksthuis
Het is waar wat ze zeggen. Trouwe klanten zorgen voor meer omzet. Wat zou het voor jouw bedrijf betekenen als je een aantal vaste klanten hebt, waar je elke maand op kan rekenen? Je bedrijf heeft bestaansrecht. Je geloofwaardigheid als ondernemer groeit. Zo ook je zelfvertrouwen..

Redenen genoeg om je te verdiepen in hoe je meer klanten aan je kunt binden. En omdat dit onderwerp elke ondernemer aangaat, van startend tot ervaren, blijft dit mijn aandacht ook houden. In deze blog deel ik met liefde een aantal van mijn inzichten met je.

De basis van klantenbinding is wat mij betreft weten waar je doelgroep interesse in heeft. Dus, weet jij de nr. 1 vraag over jouw vakgebied waar jouw klant mee rondloopt? Zodra je het antwoord op die vraag weet en kunt omschrijven in de woorden die je klant gebruikt, heb je goud in handen.

Survey

Om hierachter te komen, mail je een survey naar je e-maillijst met in elk geval de volgende open vragen:

  1. Welk probleem wil je opgelost hebben?
  2. Welke producten of diensten overweeg je om je probleem mee op te lossen?
  3. Welke twijfel heb je om deze producten of diensten aan te schaffen?

Check daarnaast ook regelmatig de reviews op Amazon van populaire boeken over jouw vakgebied. Welk probleem heeft het boek voor de lezer opgelost en hoe? Dit is waardevolle informatie voor jou, om verschillende blogs over te schrijven.

Wat kun je nog meer doen met het antwoord op de nr. 1 vraag van jouw klant?

Bijvoorbeeld:

  1. Gebruik de prangende vraag als basis voor een weggever in ruil voor een e-mailadres. Maak bijvoorbeeld een checklist of cheat sheet waarin je stapsgewijs het verlossende antwoord geeft.
  2. Werk het antwoord/de oplossing verder uit tot een e-course.
  3. Begin je salespage met exact deze vraag, om direct de aandacht van je lezer te trekken.
  4. Mail deze vraag naar een aantal invloedrijke mensen binnen je vakgebied, met het verzoek om de vraag te beantwoorden. Bundel alle antwoorden en maak daar een expert roundup blogpost van. Dit is een superwaardevolle blogpost waar je lezers een groot plezier mee doet. Waardoor die lezers iets terug willen doen. Bijvoorbeeld een dienst of product van je afnemen. En elke klant kan natuurlijk een trouwe klant worden.

Influencers

Maar hoe vraag je een influencer mee te werken aan jouw blog? Verderop in deze blogpost geef ik je een template. Eerst vertel ik je hoe je erachter komt wie er in jouw niche opinieleiders zijn (of: influencers).

Hiervoor is onder meer BuzzSumo een handige tool. Het is wel een betaalde tool, maar je kunt ‘m de eerste keer gratis proberen. Met BuzzSumo kun je naar populaire content zoeken (ook weer handig om op ideeën te komen voor blogs of opt-ins), maar je kunt er dus ook influencers mee vinden. Kies hiervoor het tabblad ‘Influencers’ en typ een zoekwoord in. Eventueel met @zoekwoord, of #zoekwoord. Nu krijg je een overzicht van de meest invloedrijke accounts op het gebied van jouw zoekwoord. Vergeet niet om links te filteren op land of locatie.

Heb je eenmaal contact gelegd met influencers, denk dan eens na over welke waarde jij hen te bieden hebt. Lukt het jou om hen ergens mee te helpen, vraag dan of zij een aanbeveling voor op je website willen schrijven. Want aanbevelingen, of ‘endorsements’, van bekende merken of gevestigde namen verhogen je geloofwaardigheid en dus je naamsbekendheid enorm. En omdat mensen gevoelig zijn voor wat anderen doen, trek je sneller potentiële klanten aan.

Nog een manier om influencers te vinden is om je zoekwoorden in de zoekbalk van Google in te voeren. Welke artikelen van ondernemers staan bovenaan? Check of zij ook een grote social following hebben. Zo ja, dan zijn dit ook opinieleiders.

Template

Dan had ik je nog een template beloofd, om een influencer te vragen mee te werken aan een roundup post:

Onderwerp: Expert roundup voor [website]

Hi [Naam]:

Dank voor jouw altijd waardevolle blogs. Ik lees jouw blogs altijd met veel interesse en plezier. Als ik iets over [onderwerp waarover hij of zij schrijft] wil weten, is jouw site de eerste die ik raadpleeg.

Voor mijn eigen blog ben ik bezig met een expert roundup, waarvoor ik heel graag jouw medewerking zou willen vragen.

Het gaat om de volgende vraag: [vraag].

Als jij deze vraag wil beantwoorden in 50-100 woorden, zou dat fantastisch zijn. Voor dit artikel heb ik nog 4 andere experts gevraagd. [Expert 1, 2, en 3 hebben al toegezegd – optioneel]. De deadline voor je bijdrage is [datum – minimaal een week]. Ik hoop dat dit lukt!

Alvast bedankt voor je tijd.

[Naam]

P.S. Wat ik al zei, klantenbinding is een breed onderwerp. Laat me weten of je dit interessant vindt. Dan zal ik je vaker op de hoogte houden van mijn eigen inzichten.

Vragen over klantenbinding?

Laten we kennismaken! Maak een afspraak voor een vrijblijvende intake met Charlotte den Hartogh, Chief Copywriter en eigenaar van Haarlems Teksthuis.
Delen: Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

Bedrijfsgegevens

Gratis checklist

Gratis checklist met 60 power woorden - Haarlems Teksthuis
Meer kliks en klanten via je website?
Krijg direct toegang tot de 60 meest effectieve power woorden, die instinctief aanzetten tot lezen, klikken en kopen.