Wat maakt een blog succesvol

Wat maakt een blog succesvol - Haarlems Teksthuis
Als blogger weet je: het is soms knokken om aandacht. Maar met een goed geschreven blog val je al direct meer op. Zo één waarvan je lezer denkt: had ik die zelf maar geschreven! Om je te helpen opvallen in de massa geef ik je 7 tips. Pas je deze toe, dan steek je in elk geval met je kruin boven het maaiveld uit. De rest volgt vanzelf als je vaker blogt. Ik beloof het je.

Mijn 7 (basis)tips voor een succesvol blog:

Kies per blog 1 centraal onderwerp

Kies voordat je gaat schrijven een duidelijke invalshoek. Om jezelf te dwingen het bij 1 onderwerp te houden, kun je beginnen met de kop. Probeer hiervoor in 1 zin te omschrijven waar je blogpost over gaat. Lukt dat niet, dan heb je waarschijnlijk nog geen goeie onderwerpskeuze gemaakt.

Houd je zinnen kort

Je ‘lezers’ scannen je tekst meer dan dat ze woord voor woord lezen. Zinnen van 20 woorden zijn te lang, je lezers raken dan de draad kwijt. Een richtlijn is: niet meer dan 2 komma’s per zin. En niet meer dan 1 gedachte per zin. Herschrijf daarom lange zinnen of hak ze in tweeën.

Bijvoorbeeld:

  • Deelnemers aan de workshop krijgen eerst een stuk theorie, gevolgd door oefeningen, waar medecursisten hun feedback op kunnen geven, en krijgen als afsluiting een certificaat mee naar huis.

Beter is:

  • De workshop bestaat uit een deel theorie en een deel praktijk. Cursisten geven elkaar feedback op de gemaakte oefeningen. Na afloop ontvangen de deelnemers een certificaat.

Schrijf in de vorm van een omgekeerde piramide

Oké, dit verdient uitleg. De omgekeerde piramide komt uit de klassieke journalistiek. Nieuwsberichten moeten oprolbaar zijn, zodat het belangrijkste nieuws overeind blijft als het bericht aan het eind wordt ingekort. Omdat het prettig leest als je begint met de kern, kun je dit format ook toepassen op het schrijven van blogs. Begin met je hoofdgedachte, werk dit verder uit en eindig met een conclusie of samenvatting.

MAAR: boor je creativiteit aan voor het verzinnen van synoniemen. Anders blijf je jezelf herhalen. Je belangrijkste ‘nieuws’ staat als het goed is namelijk ook al in de kop.

Maak gebruik van tussenkopjes

Om je lezer te helpen zappen langs de tekst, zijn informatieve tussenkopjes een must. En informatief betekent dat ze duidelijk maken waar de alinea over gaat. Kopjes met maar 1 woord kunnen de lading nauwelijks dekken, dus maak er gerust een volle zin van. Tussenkopjes met meerdere woorden blijven ook langer hangen in het hoofd van je doelgroep.

Schrijf actief

Vergelijk de volgende zinnen:

  • A. De kat wordt door ons naar de dierenarts gebracht.
  • B. Wij brengen de kat naar de dierenarts.

Zin B is veel actiever. Je ziet al bijna voor je hoe de baasjes van die kat het arme beest in een mandje achterin de auto naar de dierenarts vervoeren.

Je herkent passieve zinnen (geschreven in de lijdende vorm) aan het werkwoord ‘worden’. Probeer het accent zoveel mogelijk te leggen op de persoon die iets doet. Weet je niet wie de handelende persoon is, dan kun je de lijdende vorm niet vermijden. Tenzij je zonder de betekenis van de zin aan te tasten een ander werkwoord kunt gebruiken. Bijvoorbeeld:

  • A. Aan die jongen werden geen snoepjes uitgedeeld.
  • B. Die jongen kreeg geen snoepjes.

Schrijf menselijk

Menselijk schrijven is schrijven als mens, aan mensen en over mensen. Hoe doe je dat?

  • Schrijven als mens is spreektaal gebruiken (afgestemd op je doelgroep).
  • Schrijven aan mensen is uitleg geven, vragen beantwoorden nog voor ze gesteld zijn en je eigen onhandigheid opbiechten.
  • Schrijven over mensen is anekdotes vertellen en mensen citeren.

Om te schrijven als mens is het belangrijk dat je eerst je onderwerp van je blog hebt bepaald en dat je een helder beeld hebt van je doelgroep. De toon (of: je stem) moet namelijk passen bij het doel van je blog (entertainen of informeren), het onderwerp en je lezers.

Maar zorg er vooral voor dat je aardig overkomt. Net zoals je daar in het echte leven ook je best voor doet. Toon je gevoel voor humor en laat je persoonlijkheid doorschemeren in je tekst.

Val niet in herhaling

Als je een niche te pakken hebt voor je blog, kan het vinden van steeds weer nieuwe onderwerpen lastig zijn. Trap dan niet in de valkuil om teveel in herhaling te vallen. Je lezers zullen denken dat je eigenlijk maar weinig kennis hebt van waar je over schrijft. Verwijs in je blog liever naar eerdere artikelen. Zo zet je oude blogposts ook weer even in de schijnwerpers.


P.S. Leren (nog) betere blogs te schrijven? Dan is Blog Care iets voor jou!

Gratis Masterclass

Hoe schrijf je een goede blog?
Meld je aan en ontvang de gratis Masterclass Informatieve Blogs Schrijven. En schrijf in 10 stappen zonder zweet je eerste hitpost. Ontdek meteen hoe je slim gebruikmaakt van bewezen verleidingstechnieken in je blogs en andere content!
Delen: Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

Bedrijfsgegevens

Gratis Masterclass

Gratis Masterclass Informatieve Blogs Schrijven - Haarlems Teksthuis
Hoe schrijf je een goede blog?
Meld je aan en ontvang de gratis Masterclass Informatieve Blogs Schrijven. En schrijf in 10 stappen zonder zweet je eerste hitpost.