Zo blijven bezoekers langer hangen op je site

Zo blijven bezoekers langer hangen op je site - Haarlems Tektshuis
Stel, je wilt een nieuwe sportfiets. Ineens lijkt het of je overal nieuwe sportfietsen ziet. Toeval? Nee. Dit is het Baader Meinhof fenomeen. Ofwel, je brein filtert ‘sportfietsen’ uit de berg informatie die het dagelijks te verwerken heeft. Nu je hierdoor zeker weet dat je een sportfiets wilt, besluit je op internet verder te zoeken. Maar de meeste online fietsenwinkels weten je niet te overtuigen. Je geeft het bijna op. Totdat je op Johnny Loco stuit.

Verleid je bezoekers

Want de website van Johnny Loco is anders. De vormgeving klopt. En dat is prettig, want je wilt als bezoeker verleid worden. Maar er is ook nog iets anders aan de hand. De ‘About’ pagina houdt je aandacht vast. Geen gortdroge feiten, maar een echt verhaal. Met held en al.

Het zal ongeveer eind augustus 10 jaar geleden zijn geweest. Op een verlaten perron van het centraal station van Barcelona.”

De oprichters van Johnny Loco vertellen op hun ‘About’ pagina over hun ontmoeting met de mysterieuze Johnny Loco. Deze man leert de oprichters, in de paar uur dat ze met hem doorbrengen, dat je de kleine momenten moet koesteren in het leven. De ondernemers worden meteen ‘volgers’ van Johnny Loco en vertellen hun verhaal zo prikkelend, dat ook jij als bezoeker volger wilt worden.

Vertel echte verhalen met voldoende emotie

Nog een voorbeeld van een geslaagde ‘About’ pagina is die van John Altman cookies. Op de website van John Altman leren we John kennen. Een man die de simpele dingen des levens het meest waardeert en liefde voor iedereen als zijn grootste wens ziet. De oprichters van John Altman vertellen, net als bij Johnny Loco, over hoe John op hun pad kwam en hen het recept gaf voor het maken van de lekkerste koekjes ter wereld.

  Wat maakt deze pagina’s zo onderscheidend? Zowel Johnny Loco als John Altman vertellen echte verhalen, die boeien en emotie oproepen bij bezoekers.

Dat je als ondernemer die diensten verkoopt ook verhalen kunt verwerken op je site, laten Digital Natives en internetbureau Kees zien. Beide corporate story’s lezen als een jongensboek:

Over Digital Natives:

In 1997 behoorden we tot de eersten die onder het piepende geluid van onze 12k8 modems nachtenlang het internet afstruinden. We waren 14 jaar en kort daarna tikten we de eerste websites in elkaar op onze zolderkamers. Hier begon het allemaal, hetgeen alle digital natives met elkaar verbindt: De liefde voor het internet.”

En over Kees:

Kees had als eerste in de straat van zijn polderprovinciestad een Commodore 64 en een Star Wars-poster. En zijn Zundapp kon 95 kilometer per uur. Kees studeert iets commercieels, met een portie techniek en flink wat creativiteit. Internet wordt in de jaren negentig een serieuze zaak. Kees ziet daar wel brood in. In de dotcom-tijd belandt onze Hollandse held tussen de glimmende dassen van het snelle geld en die hard nerds met paardenstaart. De Engelse termen en technotalk vliegen hem om de oren. De ene venture capital start-up outbuyt de volgende dynamic user generated cash-cow nog voordat het enig technisch incubator of funding stakeholder ook maar iets returnt on investment.”

Vermaak en informeer je lezer

Verhalen vertellen werkt dus als middel om de aandacht van je bezoekers vast te houden. Om zeker te weten dat je de lezer naast een opwindend en emotioneel verhaal ook genoeg informatie biedt, kun je onderstaande checklist gebruiken.

Heb je in je verhaal antwoord gegeven op de volgende vragen?

  1. Voor wie is jouw website of blog bedoeld? Is het voldoende duidelijk wie jouw doelgroep is?
  2. Hoe en waarom ben je met je bedrijf gestart?
  3. Waarom heeft jouw bedrijf bestaansrecht?
  4. Is het voldoende duidelijk wat jouw diensten zijn?
  5. Wat kan jouw publiek verwachten van jouw website? Wat valt er te halen?
  6. Is het voldoende duidelijk welke actie de lezer moet ondernemen, voordat die je ‘About’ pagina verlaat? Denk bijvoorbeeld aan het inschrijven voor je e-mail lijst, het volgen van je blog of het volgen van je bedrijf op social media.

Moet je dus een halve romanschrijver zijn om je corporate story smeuïger te maken? Nee, dat hoeft niet. Maar met wat meer aandacht voor de manier waarop je je boodschap voor het voetlicht brengt, blijf je langer hangen in de hoofden van je bezoekers. Mensen denken nu eenmaal niet in termen van informatie, maar in verhalen.

Klaar voor betere copy?

Laten we kennismaken! Maak een afspraak voor een vrijblijvende intake met Charlotte den Hartogh, Chief Copywriter en eigenaar van Haarlems Teksthuis.
Delen: Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

Bedrijfsgegevens

Gratis Masterclass

Gratis Masterclass Informatieve Blogs Schrijven - Haarlems Teksthuis
Hoe schrijf je een goede blog?
Meld je aan en ontvang de gratis Masterclass Informatieve Blogs Schrijven. En schrijf in 10 stappen zonder zweet je eerste hitpost.