Vind de juiste woorden voor meer conversie

Vind de juiste woorden voor meer conversie - Haarlems Teksthuis
In het hoofd van je lezer kruipen kan een hele uitdaging zijn. Ik zeg expres ‘kan’. Want er zijn makkelijkere manieren om precies die woorden te vinden, die hun armen uitstrekken naar je lezer en haar liefdevol tot actie aanzetten. Zonder uren denkwerk. Omdat conversiegericht schrijven een hot item is voor iedere ondernemer met online ambities, heb ik deze roundup post geschreven.

Ontdek in deze roundup post hoe je door middel van je teksten een duurzame relatie opbouwt met je doelgroep. Lees hoe andere ondernemers aan de woorden komen, waarmee zij hun lezers het gevoel geven dat zij één op één tegen hen spreken. Ook al bereiken zij met hun teksten honderden mensen.

Wat is een roundup post?

Een roundup post is een blog waarin ik andere ondernemers aan het woord laat om een zo breed mogelijk inzicht te krijgen in een onderwerp. In dit geval is dat conversiegericht schrijven. Aan deze roundup post werkten mee: Jakolien Sok van Boosting Your Brand, Amber van Leeuwen van The Social Good Girl en Johanna Nolet van o.a. de online cursus ‘Be The Example You Never Had’. Samen geven zij je:

10+ slimme schrijftips voor meer online bereik en meer conversie.

Tips van Jakolien Sok

De belangrijkste tip die ik heb en die ik zelf altijd toepas, is: verzamel ideal client comments. Kijk hiervoor naar welke klanten zich aangesproken voelen door jouw diensten, of maak een Ideal Client Avatar.

Breng vervolgens jouw brand topics in kaart: je onderwerpen voor blogs, e-courses en social updates. Doe op basis van deze informatie onderzoek op je sociale netwerken, naar wat er door jouw ideale klant over jouw brand topics wordt gezegd. Maak hiervoor gebruik van de zoekfunctie binnen social media groepen. Welke vragen worden er gesteld? En welke woorden gebruikt je doelgroep?

Verzamel deze vragen in de exacte woorden van je ideale klant in een archief in Evernote. Op het moment dat je teksten wilt schrijven over een van jouw brand topics, raadpleeg je je Evernote file. Zo weet je exact welke woorden over dat onderwerp resoneren bij jouw prospects.

Tips van Amber van Leeuwen

Het klinkt een beetje afgezaagd, maar het woord ‘gratis’ is nog steeds een goede trigger voor mensen om hun gegevens bij jou achter te laten. Zorg er wel voor dat je met jouw content een meerwaarde creëert, zodat mensen die zich hebben ingeschreven ook echt tevreden zijn (en blijven).

Elke consument vindt het naar mijn idee fijn om zekerheid te hebben, voordat ze met jou in zee gaan. Daarom werken woorden zoals ‘testimonial’ of ‘review’ goed op je website. Daarmee geef je jouw potentiële klant het vertrouwen dat het goed komt om met jou samen te werken.

Vroeger op school leerde je dat je altijd nummers moet uitschrijven in een tekst. Ik merk juist dat wanneer ik de nummers als nummers schrijf, mijn resultaten veel beter zijn. Dus niet: ‘tachtig mensen hebben zich al ingeschreven’, maar ‘80 mensen hebben zich al ingeschreven’.

Ik zie vaak berichten voorbij komen dat je het leven van je dromen moet leiden. Ik vind dit nogal een vaag begrip, omdat dit leven er telkens weer anders uit kan zien en vaak te geromantiseerd wordt waardoor het niet haalbaar is. Dus in de categorie ‘woorden die je beter kunt vermijden’, zou ik zeggen: ‘droomleven’.

Ook met het woord ‘expert’ zou ik zuinig zijn. Zelf ben ik Instagram Expert, maar elke keer als ik dat ergens voorbij zie komen krijg ik een rilling over mijn rug. Het woord ‘expert’ klinkt voor mij alsof ik anders ben dan mijn volgers, en dat wil ik niet zijn. Enne even tussen jou en mij, ik vind Amber de ‘Instagram-liefhebber’ veel beter klinken! Dus, aangenaam…Amber de Instagram-liefhebber.

Tips van Johanna Nolet

Mijn methode? Ik maak eerst contact met het gevoel wat ik zelf heb over mijn onderwerp. Dit gevoel kan van mijzelf zijn of iets zijn wat ik in mijn omgeving heb opgepikt. Vervolgens ga ik op zoek naar nieuwe manieren om dat gevoel te formuleren.

Daarbij blijf ik zoveel mogelijk weg van trendwoorden. Trendwoorden gaan namelijk in mijn allergie zitten. Als ik merk dat iemand me binnen wil leuren, voel ik weerstand. Maar écht goede clickbaits trekken mij door mijn weerstand heen, omdat ik dan toch nieuwsgierig ben.

Woorden waar ik meteen overheen lees zijn: ‘authentiek’ en ‘authenticiteit’. Deze trendwoorden zijn zo afgesleten, dat ik ze niet meer opneem. Een tip is om dan synoniemen te gebruiken.

Ik vind het leuk om op zoek te gaan naar nieuwe manieren om mijn boodschap te verkondigen. Als je je boodschap op jouw eigen manier verwoordt, komt die ook weer anders bij mensen binnen.

Dus in tegenstelling tot wat veel mensen zeggen, dat je je doelgroep moet aanspreken in de woorden van je ideale klant, doe ik dit andersom. Ik schrijf in de woorden die ik ergens zelf aan geef. Ik schrijf niet in de taal van mijn klanten, maar benoem wel de gevoelens die mijn klanten herkennen. Die we eigenlijk allemaal kennen. Trendwoorden scheppen dan juist een afstand.

Mijn stijl? Ik combineer kwetsbaarheid met humor. Daarbij denk ik vooral na over welke emotie ik bij mensen achterlaat.

Mijn tips voor ondernemers die met meer effect willen schrijven zijn:

  1. Ga zitten en bedenk wat het gevoel is dat je wilt oproepen. Ga vervolgens op zoek naar woorden die deze emoties opwekken.
  2. Gebruik niet elke keer dezelfde woorden en al helemaal niet in één stuk tekst. Blijf jezelf uitdagen andere woorden uit te kiezen.
  3. Bedenk dat mensen echt een sterke positieve of negatieve emotionele connectie kunnen hebben met bepaalde woorden. Hussel daarom je woorden, zolang je taalgebruik maar wel bij jou past. Dus zolang je die woorden ook ‘in het echt’ gebruikt.

Conclusie van deze roundup

Wat maakt dat jouw lezer interesse heeft in jouw boodschap? Als je direct tegen haar spreekt. Als je weet wat háár bezighoudt en wat háár leven verlicht. Om ervoor te zorgen dat je woorden echt aankomen bij je lezer, moet je dus allereerst weten tegen wie je het hebt.

Doe vervolgens onderzoek naar waar je lezer meer over wil weten op de social media platforms waar je doelgroep zich bevindt. Door in kaart te brengen hoe je doelgroep bepaalde vragen of gevoelens formuleert, hoef je zelf niet naar de juiste woorden te zoeken.

Maak daarnaast gebruik van woorden die hun kracht online al bewezen hebben. Vermijd afgezaagde woorden en begrippen. Ga hiervoor liever op zoek naar synoniemen, mits die overeenkomen met jouw eigen taalgebruik.

Bedenk ook welke emoties je wilt oproepen met je tekst, en gebruik woorden die deze emoties opwekken.

What’s next?

Wil je meer weten over hoe je de aandacht van je ideale klant trekt en haar liefdevol aanzet tot klikken, lezen en kopen? Maak dan gebruik van ‘power woorden’ in je teksten. Hiervoor heb ik een handige checklist met 60 power woorden voor je gemaakt.

Bedrijfsgegevens

Gratis checklist

Gratis checklist met 60 power woorden - Haarlems Teksthuis
Meer kliks en klanten via je website?
Krijg direct toegang tot de 60 meest effectieve power woorden, die instinctief aanzetten tot lezen, klikken en kopen.